Питання профілактики
правопорушень, у тому числі у громадських місцях, правопорушень і злочинів,
пов'язаних із вживанням алкоголю або наркотичних засобів, а також питання
рецидивної злочинності завжди повинні залишатись предметом пильної уваги і повсякденної
діяльності правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування та інших
причетних до цього державних установ.
Результати роботи за 8 місяців поточного року в цій сфері неоднозначні.
Загальна кількість злочинів, учинених у 2010 році, у порівняні з аналогічним
періодом минулого року, збільшилась: було скоєно 401 злочин (проти 237 у 2009
році).
По м.Жовті Води лише у громадських місцях зафіксовано 39 злочинів, за якими
порушено кримінальні справи. У 2009 році цей показник становив 18 злочинів. За вказаний
період було скоєно 75 правопорушень, по яких складені протоколи (у 2009р. – 439
правопорушень). Тобто профілактична робота у цьому напрямку значно погіршилась,
про що свідчить менша кількість складених адміністративних протоколів.
Аналіз причин такого стану виявив, що до збільшення рівня зареєстрованої
злочинності по місту призвели і зміни в законодавстві щодо граничного розміру
збитків, при завданні яких настає кримінальна, а не адміністративна
відповідальність за вчинення корисливих злочинів, особливо крадіжок. Безумовно,
значний вплив здійснює і соціально-економічне становище суспільства, відсутність
достатньої кількості робочих місць, рівень культури та освіти населення. Серед
осіб злочинців, які вчиняли злочини та правопорушення, можна відзначити значний
відсоток таких, які страждають на алкоголізм або вживають наркотичні речовини. Здебільшого,
ці особи ніде не працюють, значний відсоток із них складають раніше засуджені
за злочини, пов’язані із незаконним обігом наркотичних речовин та корисливі
злочини.
Для покращення ситуації необхідно визначити та вжити комплексні заходи,
спрямовані на профілактику правопорушень та протидію ним. Перш за все,
необхідно активізувати діяльність Жовтоводського міського відділу внутрішніх
справ із профілактики правопорушень та злочинів, суворо дотримуватись норм
чинного законодавства, у тому числі Кодексу України про адміністративну
відповідальність. Неякісне складання протоколів та матеріалів може призводити
до уникнення відповідальності винної особи, а всі складені протоколи та
матеріали повинні бути вчасно реалізовані шляхом їх направлення до суду або
прийняття процесуального рішення.
Найбільш важливу роль у цій сфері відіграє діяльність дільничних
інспекторів міліції та патрульної служби, організація роботи яких, виходячи з
показників зростання злочинності, не може задовольняти вимоги сьогодення, тому
керівникам відповідних підрозділів організацію цієї роботи необхідно
переглянути. Основну увагу необхідно приділити профілактичній роботі з
населенням, яке не завжди навіть знає, де розташовані опорні пункти та хто є
дільничним інспектором, активно використовувати адміністративно-правові засоби
впливу на правопорушників, на осіб, які вживають алкогольні та наркотичні
речовини, брати на облік та проводити профілактичну роботу з ними.
Недостатньою є робота з особами, які звільнились з місць позбавлення волі.
Внаслідок чого рецидивна злочинність по місту, згідно з даними Управління
інформаційних технологій УМВС України у Дніпропетровській області, серед
найбільших в області протягом останніх двох років і складає 52 злочини. Тому
слід приділяти належну увагу особам, які вчиняли злочини з метою недопущення
повторного їх скоєння, повідомляти таких осіб про можливість отримання ними соціальних
послуг, які можуть бути надані відповідно до діючих соціальних програм.
Не може не турбувати стан скоєння правопорушень особами у стані сп'яніння,
особливо серед неповнолітніх. Профілактична робота у цьому питанні теж ведеться
не на достатньому рівні. За 8 місяців 2010р. на ґрунті алкогольного сп'яніння
вчинено 31 злочин (у 2009 році цей показник складав 18).
Побутова злочинність на ґрунті алкоголізму, як правило, теж є показником
недосконалої роботи дільничних інспекторів та невжиття своєчасних заходів із
боку державних органів.
Під час розслідування кримінальних справ співробітниками слідчого відділу
міліції необхідно забезпечити виконання вимог ст. 23-1 КПК України та
контролювати стан розгляду подань слідчих. У разі невжиття заходів до усунення
причин та умов, що сприяли злочинам, притягувати винних осіб до
адмінвідповідальності. На жаль, ця робота ведеться формально, питання про
адміністративну відповідальність не ставиться.
Органами місцевого самоврядування м.Жовті Води постійно приділяється увага
питанням профілактики та боротьби зі злочинністю, але передусім ці питання
органи місцевого самоврядування перекладають на правоохоронні структури, в той
час як реалізація практичних заходів у цій сфері можлива за безпосередньої
участі органів місцевого самоврядування шляхом розробки та реалізації місцевих
і регіональних програм, у тому числі з питань роботи з підлітками та молоддю,
організації і фінансування програм по роботі з особами, які звільняються з
місць позбавлення волі, у забезпеченні реалізації їх житлових та інших громадянських
прав, організації оплачуваних громадських робіт, адаптації їх у суспільстві. Цю
роботу необхідно проводити спільно зі службами зайнятості та іншими службами у
сфері соціального захисту населення. Можливо, в подальшому, за наявності
відповідних матеріальних ресурсів, необхідно запровадження інформаційних
технологій, зокрема систем відео-спостереження, як це робиться нині у
Дніпропетровську, Кривому Розі та інших містах.
Форми здійснення впливу на стан законності в місті з боку органів місцевого
самоврядування, відповідно до чинного законодавства, можуть та повинні бути
досить різноманітними. Зокрема це може здійснюватись шляхом фінансування
програм, які передбачають покращення матеріально-технічного забезпечення роботи
міського відділу внутрішніх справ, у тому числі слідчого апарату. Бо не є
секретом, що матеріальне забезпечення правоохоронних органів пально-мастильними
матеріалами, канцелярськими виробами, у тому числі поштовими марками та
конвертами, які дуже необхідні в роботі, є критичним. Але в першу чергу, як вже
було зазначено вище, необхідно забезпечити організацію ресоціалізації осіб, які
повертаються з місць позбавлення волі з метою запобігання повторного вчинення
злочинів.
Прокуратурою м.Жовті Води зі свого боку, відповідно до покладених діючим
законодавством повноважень, буде і в подальшому здійснюватись нагляд за
дотриманням законодавства в діяльності органів місцевого самоврядування,
державних установ та організацій у зазначеній сфері.
О.Г.Вівіч,
прокурор м.Жовті Води, радник
юстиції.
|