У торгових залах покупці часто розбивають скляну тару. Звісно, ненавмисне. Причини такої халепи різні: незручне розташування товару, тиснява, поспіх, неуважність...
Як правило, адміністрація магазину (супермаркету, торгового центру, торгового павільйону тощо) звинувачує покупця й вимагає компенсувати завдані збитки.
Проте, ст. 323 Цивільного кодексу України визначає: «ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом», а власником товару є магазин.
Тобто, магазин повинен списувати такі пошкодження на свій ризик. Однак, зазвичай, адміністрація магазину посилається на свої внутрішні правила, але ж Ви, як споживач, з цими правилами до відвідування магазину не ознайомлені, тому розв’язання конфлікту, в якому обидві сторони вважають себе постраждалими, залежить від порядності конкретних людей. У більшості супермаркетів подібні ситуації залагоджують на користь споживача, з якого не вимагають оплати ще не придбаного товару. Натомість, зіпсований товар просто списують.
Якщо ж продавці таки наполягають, щоб споживач заплатив за пошкоджений товар, а покупець не погоджується, то складають акт про завдання шкоди торговому закладові. Окрім цього можливий перехід ризику випадкового пошкодження речі до споживача, у разі вже придбання товару, тобто перехід права власності.
Вам, як споживачу, в такій ситуації не потрібно поспішати сплачувати кошти, оскільки заподіяну шкоду ще треба довести і, якщо мирним способом на вдається, то – в судовому порядку.
Людмила БОГОМОЛОВА, начальник Жовтоводського міського управління юстиції.
|