Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України розглянуло лист Жовтоводської міськради від 06.11.2012 № 1/1-1465-01-12 щодо надання дозволів на встановлення індивідуального опалення в окремих квартирах та повідомляє таке. З метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків, а також припинення масового порушення вимог статті 41 Конституції України в частині недопущення при використанні власності завдання шкоди правам громадян, інтересам суспільства та погіршення екологічної ситуації, статті 369 Цивільного кодексу України в частині заборони розпорядження спільною сумісною власністю без згоди усіх співвласників, статті 6 Закону України «Про теплопостачання» в частині оптимального поєднання систем централізованого, помірно-централізованого, децентралізованого та автономного теплопостачання та з метою зменшення негативного впливу на технічний стан житлового фонду і комунальної інфраструктури населених пунктів до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 №1268, та Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Мінжитлокомунгоспу України від 06.11.2007 № 169, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.11.2007 за № 1320/14587, було внесено зміни. Зазначені зміни передбачають відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не в окремих квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача, а відключення багатоквартирних будинків у цілому з ініціативи споживачів. Щодо переваг та недоліків газового індивідуального опалення у багатоквартирних житлових будинках. Мінрегіон дотримується позиції щодо необхідності збереження централізованого опалення, не заперечуючи проти розвитку індивідуальних систем опалення за умови, якщо розвиток цих систем буде передбачено у схемах теплопостачання населених пунктів та регіональних програмах. У регіональних програмах має бути доведено економічність та технічну доцільність застосування індивідуального опалення на певних територіях, і це стосується тільки малоповерхової забудови. Разом з тим неоднозначною є перевага індивідуальних систем опалення над централізованими системами теплопостачання з таких причин.
По-перше, згідно з вимогами будівельних норм - при проектуванні будинку, в якому передбачається централізоване теплопостачання, всі стояки та внутрішні розподільчі мережі опалення гідравлічно пов'язані для забезпечення стабільної роботи внутрішньобудинкової системи загалом. Будь-яке втручання шляхом зміни гідравлічного опору (від'єднання від системи централізованого опалення) погіршує роботу системи в цілому, чим порушуються права інших мешканців.
По-друге, багатоквартирні будинки, які розраховані на систему централізованого опалення, не мають належних димовентиляційних каналів для безпечного відводу і розсіювання у навколишньому середовищі продуктів згоряння, що утворюються в квартирних системах опалення, тому їх застосування призводить до підвищеного забруднення повітря в квартирах та необхідності облаштування індивідуальної системи вентиляції для кожної квартири. Через погану провітрюваність підвищиться концентрація шкідливих речовин у повітрі в межах мікрорайонів, оскільки нормами архітектурного планування передбачалось таке розміщення будинків у житлових масивах, яке мінімізувало продування території мікрорайонів. Водночас високоефективне міське теплопостачання забезпечує згорання пального в одному місці при оптимальній потужності, тим часом як індивідуальні та локальні системи теплопостачання створюють велику кількість джерел забруднення навколишнього середовища.
По-третє, суттєвим недоліком індивідуального газового обладнання є вибухонебезпечність та небезпека отруєння чадним газом. Низький рівень обслуговування, неправильна експлуатація газових нагрівачів і котлів може становити серйозну загрозу здоров'ю та життю мешканців. Причинами аварій є самовільне встановлення абонентами газових приладів, недотримання вимог безпеки під час їхньої експлуатації, відсутність контролю за проведенням перевірок стану димових та вентиляційних каналів, непроведення технічних оглядів та прочищення.
По-четверте, виникає потреба в переобладнанні або реконструкції систем комунального газопостачання у зв'язку з необхідністю підвищення тиску та обсягу газу в мережах.
По-п'яте, необхідність збільшення обсягів видобутку власного природного газу у зв'язку зі значним зростанням споживання газу населенням.
В умовах постійного зростання ціни на природний газ в Україні гостро постала проблема переведення теплогенерації на альтернативні види палива (біомаса, вугілля, торф, відходи деревини тощо). При цьому, за оцінками фахівців, позитивний ефект від їхнього впровадження значною мірою можливий у разі збереження систем централізованого теплопостачання з використанням сучасного технологічного обладнання. Таким чином, перспектива отримання позитивного ефекту від впровадження індивідуальних систем опалення (теплопостачання) є досить сумнівною. Мінрегіон вважає за необхідне підтримувати розвиток централізованих систем опалення, які є складовою інфраструктури країни та підвищують її економічну привабливість. Розвиток індивідуального опалення на територіях, де є централізоване опалення, є суто комерційною справою і не потребує будь-якого стимулювання з боку держави. Враховуючи викладене, Мінрегіон вважає за необхідне зберегти наявні системи централізованого теплопостачання багатоквартирних будинків у населених пунктах і недоцільним внесення змін до чинного законодавства, яким встановлено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання. З повагою Директор Департаменту В.Г. Шаповаленко
|